August, 2013 | Bina Blog Dot Com Sendiri

Apa Itu Google Authorship & Apa Kebaikannya Kepada Blog Anda?

apa-itu-google-authorship-apa-kebaikannya-kepada-blog-anda

Jika kita melakukan sesuatu carian di Google, mungkin ada diantara keputusan carian tersebut memaparkan gambar seseorang di sebelahnya. Pernahkan anda perasan akan hal ini?

Gambar-gambar ini adalah gambar penulis blog atau artikel tersebut. Google melalui sebuah sistem baru dinamakan Google Authorship membenarkan penulis blog memaparkan gambar mereka di halaman keputusan carian agar mudah dikenali oleh para pengguna yang sedang membuat carian.

Teruskan membaca artikel ini »


Infografik: 30 Plugin WordPress Popular Pada Tahun 2013

infografik-30-plugin-wordpress-popular-tahun-2013

Seperti yang kita sedia maklum, WordPress Plugin merupakan antara salah satu ciri menarik pada sistem blog WordPress. Namun begitu, terdapat begitu banyak plugin yang tersedia di pasaran dan sebagai seorang pemilik blog baru, hal ini menyebabkan kita keliru apabila memilih plugin untuk digunakan pada blog kita.

Daripada ribuan plugin yang telah dibina, berikut adalah 30 Plugin WordPress Popular pada tahun ini. Semoga senarai ini boleh membantu anda mendapatkan plugin terbaik untuk blog WordPress anda.

Teruskan membaca artikel ini »


3 Sistem Komen Popular Yang Mesti Anda Cuba Untuk Blog Anda Sekarang

sistem-komen-untuk-blog-blogger-wordpress
Dengan perkembangan era Web 2.0 yang semakin drastik pada hari ini, pelbagai kemudahan tersedia bagi memudahkan kita sebagai penulis blog untuk berinteraksi dengan para pembaca.

Antara kemudahan itu adalah sistem komen yang digabung & diintegrasikan dengan akaun-akaun laman sosial yang popular hari ini bagi menggalakkan lagi lebih ramai pembaca untuk meninggalkan komen mereka dan berinteraksi dengan kita.

Teruskan membaca artikel ini »


Apa Itu Backlink?

apa-itu-backlink

Apabila kita bercakap mengenai SEO, perkara yang selalu dikaitkan adalah backlink. Jadi, apakah itu backlink? Apakah kebaikannya kepada blog kita?

Menurut Google, ini adalah yang dimaksudkan dengan backlink:

Backlinks enable you to keep track of other pages on the web that link to your posts. For instance, suppose Alice writes a blog entry that Bob finds interesting. Bob then goes to his own blog and writes a post of his own about it, linking back to Alice’s original post. Now Alice’s post will automatically show that Bob has linked to it, and it will provide a short snippet of his text and a link to his post. What it all works out to is a way of expanding the comment feature such that related discussions on other sites can be included along with the regular comments on a post.

Teruskan membaca artikel ini »


Infografik: Kebaikan Blog Untuk Bisnes

infografik-kebaikan-blog-untuk-bisnes
Dengan pelbagai platform yang tersedia hari ini bagi memudahkan mereka yang mahu memulakan blog bagi tujuan peribadi ataupun bisnes, blog dilihat mempunyai kelebihannya yang tersendiri.

Bagi mereka yang menjalankan bisnes, memiliki blog bisnes dipercayai boleh membawa kesan positif seperti meningkatkan kredibiliti bisnes di mata prospek, membina jenama, membina hubungan yang lebih erat dengan komuniti dan lain-lain lagi.

Teruskan membaca artikel ini »