October, 2013 | Bina Blog Dot Com Sendiri

Tutorial: Cara Memaparkan (Embed) Twitter Tweet Di Dalam Artikel Pada Blog WordPress

tutorial-cara-memaparkan-embed-twitter-tweet-di-dalam-artikel-pada-blog-wordpress

Seperti yang kita sedia maklum, Twitter merupakan salah satu laman media sosial yang semakin mendapat tempat dalam kalangan pengguna seluruh dunia hari ini.

Salah satu ciri menarik pada Twitter adalah, kita sebagai pemilik laman web dan blog boleh berkongsi sebarang kemaskini status seseorang pengguna Twitter (dipanggil sebagai ‘Tweet‘) dengan mudah.

Teruskan membaca artikel ini »


Apa Itu Google Analytics?

apa-itu-google-analytics

Dalam setiap proses pemasaran tidak kira online atau pun offline, Return of Investment (ROI) bagi setiap kempen itu adalah sangat penting.

Begitu juga dalam dunia blogging. Kita sebagai penulis dan pemilik laman web dan blog harus tahu metrik-metrik penting seperti berapa jumlah pelawat untuk artikel-artikel kita, adakah mereka melakukan tindakan yang kita harapkan dan sebagainya.
Teruskan membaca artikel ini »


Tutorial: Cara Muat Naik Fail PDF Ke Blog WordPress

tutorial-cara-muat-naik-fail-pdf-ke-blog-wordpress

Sebagai seorang pemilik blog dan bisnes, kadang-kadang kita mahu berkongsi sesuatu kepada pembaca dalam bentuk yang mudah. Sebagai contoh, sebuah eBook, katalog produk bisnes dan sebagainya.

Bagi kebanyakkan orang yang tidak mempunyai blog atau laman web, cara yang biasa digunakan adalah dengan menghantar secara manual menggunakan medium emel, Facebook atau medium-medium lain.

Teruskan membaca artikel ini »


Apa Itu Link Building?

apa-itu-link-building

Bagi anda yang telah mengetahui kepentingan SEO kepada laman web dan blog, terma ‘backlink‘ mungkin sudah lazim bagi anda. Hari ini kita akan belajar satu lagi cabang baru dalam pemasaran enjin carian – link building.

Ramai penulis blog dan pemasar internet yang keliru perbezaan antara link building dan backlink. Secara ringkas, backlink adalah pautan luar yang menuju ke laman web atau blog kita. Itu sahaja.

Teruskan membaca artikel ini »


Web Hosting: Apakah Maksud Unlimited Domain?

maksud-unlimited-domain-web-hosting

Bagi anda yang mahu membina laman web atau blog, web hosting merupakan salah satu keperluan wajib yang perlu anda sediakan terlebih dahulu.

Antara perkara yang sering dilihat sebelum membeli web hosting adalah: saiz storan akaun hosting (disk storage), had penggunaan data bulanan yang dibenarkan (bandwidth), saiz pangkalan data yang dibenarkan (database) dan pelbagai lagi.

Teruskan membaca artikel ini »