December, 2013 | Bina Blog Dot Com Sendiri

Bagaimana Cara Untuk Meletakkan Imej Favicon Pada Blog WordPress? [Tutorial]

cara-letak-favicon-dekat-blog

Dalam konteks pemasaran & penjenamaan, logo memainkan peranan yang cukup penting. Sesebuah jenama akan nampak lebih kuat apabila ia mempunyai logo yang baik dan mudah diingati oleh pengguna.

Jika dibawa ke dunia blogging, favicon merupakah salah satu komponen penjenamaan paling asas yang sering diabaikan oleh pemilik blog.

Teruskan membaca artikel ini »


Bagaimana Cara Untuk Meningkatkan Domain Authority Blog? [Infografik]

cara-meningkatkan-domain-authority

Dalam konteks SEO, Domain Authority (DA) memainkan peranan yang cukup penting. Semakin tinggi poin yang kita miliki, semakin mudah untuk kita menguasai kedudukan tertinggi di Google.

Sedikit berbeza dengan PageRank yang kita bincangkan sebelum ini, DA mempunyai julat antara 0-100 berbanding PageRank yang julatnya daripada 0-10.

Teruskan membaca artikel ini »


Apa Yang Baru Dalam WordPress Versi 3.8?

apa-yang-baru-dalam-wordpress-3.8

Seperti yang telah kita sedia maklum, WordPress merupakan salah satu sistem pengurusan kandungan (CMS) yang semakin popular khususnya dalam kalangan penulis blog.

Pada 12 Disember 2013 baru-baru ini, pasukan pembangun WordPress telah melepaskan kod sumber WordPress versi 3.8 secara rasmi dinamakan sebagai “Parker“.

Teruskan membaca artikel ini »


Blog Copy-n-Paste: Adakah Ia Dianggap SPAM Di Mata Google?

blog-copy-n-paste-adakah-ia-dianggap-spam-di-mata-google

Salah satu masalah yang sering dihadapi oleh para penulis blog hari ini adalah apabila kandungan pada blog mereka disalin dengan mudah oleh pemilik blog lain yang tidak bertanggungjawab untuk dijadikan sebagai kandungan di blog mereka.

Daripada sudut SEO, aktiviti ini boleh dianggap sebagai SPAM. Jurutera Google, Matt Cutts memberitahu di dalam video pendek di bawah bahawa, Google tidak menganggap setiap kandungan copy-n-paste sebagai kandungan SPAM. Tetapi, jika ianya 100% disalin bulat-bulat, ianya dianggap sebagai SPAM.

Teruskan membaca artikel ini »


5 Kod HTML Penting Yang Perlu Ada Dalam Blog Anda Bagi Membantu SEO

5-kod-html-penting-yang-perlu-ada-dalam-blog-anda-bagi-membantu-seo

Bagi anda yang memilih SEO sebagai saluran pemasaran laman web atau blog, sudah semestinya anda perlu ambil tahu serba sedikit perkara berkaitan dengan kod-kod asas HTML.

Ini kerana, HTML merupakan bahasa pengaturcaraan (programming language) yang paling asas. Dengan HTML, kita boleh melihat pelbagai laman web, laman sosial, blog dan forum pada hari ini.

Teruskan membaca artikel ini »