June, 2013 | Bina Blog Dot Com Sendiri

7 Tips Sebelum Menjadi Penulis Jemputan (Guest Blogger)

7-tips-sebelum-menjadi-penulis-jemputan-guest-blogger
Menulis di blog orang lain atau lebih dikenali dengan istilah ‘guest blogging‘ merupakan salah satu cara pemasaran blog yang menjadi pilihan ramai penulis terkenal.

Hal ini kerana, cara ini menjimatkan serta boleh membawa hasil yang lama dan berkekalan kerana pulangannya adalah daripada segi trafik dan pembaca yang datang melalui blog yang disumbangkan artikel itu.

Teruskan membaca artikel ini »


Bagaimana Google Berfungsi?

bagaimana-google-berfungsi
Kita sedia maklum bahawa Google adalah antara enjin carian paling popular di dunia dan mempunyai ramai pengguna dari setiap pelusuk dunia yang menggunakannya saban hari.

Namun begitu, adakah anda benar-benar faham dan tahu bagaimana Google bekerja dan berfungsi dalam menyediakan keputusan terbaik untuk setiap carian yang anda buat?

Teruskan membaca artikel ini »


Apa Yang Pembaca Mahu Daripada Blog Anda?

apa-yang-pembaca-mahu-daripada-blog-anda
Umum kita mengetahui bahawa kewujudan blog masa kini telah banyak membantu kita dalam mendapatkan sesuatu maklumat dengan lebih pantas dan efisyen. Namun begitu, masih ada ruang-ruang yang masih boleh kita perbaiki sebagai seorang pemilik blog.

Melihat kepada blog-blog yang wujud bak cendawan tumbuh selepas hujan, segelintir pemilik blog ini mengabaikan matlamat dan motif utama mereka berblogging. Walaupun keuntungan boleh datang dalam sudut kewangan, aspek kepuasan pembaca harus dititikberatkan kerana…

Teruskan membaca artikel ini »


5 Tips Menulis Artikel Blog Dengan Pantas

5-tips-menulis-artikel-blog-dengan-pantas
Bagi seorang penulis, kelajuan dan kebolehan menyiapkan sesuatu karya adalah kunci kejayaan yang membawa kepuasan kepada dirinya. Namun begitu, tahap kelajuan seseorang penulis dalam menyediakan sesebuah karya berbeza-beza bergantung kepada beberapa perkara.

Seringkali kita dengar bahawa ‘tiada idea untuk menulis‘ menjadi sebab utama yang menghentikan hasrat seseorang penulis untuk terus menulis. Sebenarnya, isu ketandusan idea ini tidak menjadi satu isu yang besar jika seorang penulis itu tahu bagaimana untuk keluar daripada masalah itu.

Teruskan membaca artikel ini »


Infografik: 200 Resepi Yang Digunakan Google Untuk Menentukan Kedudukan Hasil Carian

infografik-200-resepi-yang-digunakan-google-untuk-menentukan-kedudukan-hasil-carian

Salah satu cara yang tidak memerlukan kos yang tinggi untuk menerima pelawat laman web dan blog di Internet adalah menerusi enjin carian seperti Google, Yahoo! dan Bing.

Pelawat-pelawat ini merupakan pelawat yang benar-benar serius mahu mendapatkan sesuatu maklumat dan produk daripada kita. Oleh yang demikian, adalah menjadi satu keuntungan jika kita tahu ‘resepi’ dan ‘formula’ yang digunakan oleh enjin-enjin carian ini dalam menentukan kedudukan laman web dan blog kita di halaman keputusan carian mereka.

Teruskan membaca artikel ini »