November, 2013 | Bina Blog Dot Com Sendiri

10 Idea Yang Boleh Anda Gunakan Ketika Menghadapi Writer’s Block

10-idea-yang-boleh-anda-gunakan-ketika-menghadapi-writers-block-blog

Menulis merupakan salah satu aktiviti yang memerlukan kita untuk sentiasa hadir dengan idea-idea yang segar agar ianya boleh diterima oleh pembaca dan pengikut dengan baik.

Namun begitu, akan ada saat-saat tertentu di mana kita akan mengalami masalah writer’s block. Masalah ini adalah masalah lazim dalam kalangan para penulis.

Teruskan membaca artikel ini »


Blog Digodam: 5 Tips Keselamatan Yang Perlu Anda Ambil Tahu Hari Ini Tentang WordPress

tips-keselamatan-wordpress

Menerima berita bahawa blog kita telah diserang oleh penceroboh merupakan salah satu berita yang menyedihkan bagi seorang penulis blog. Ianya umpama mimpi ngeri seorang blogger.

Apabila blog digodam, besar kemungkinan data-data penting di dalam blog kita tidak dapat diselamatkan dan dimusnahkan oleh penggodam. Oleh itu, sebagai pemilik blog, kita harus mengambil tahu serba sedikit ilmu-ilmu keselamatan blog daripada digodam pihak yang tidak bertanggungjawab.

Teruskan membaca artikel ini »


Infografik: Bagaimana Kelajuan Laman Web & Blog Boleh Mempengaruhi Pelawat Anda?

bagaimana-kelajuan-laman-web-blog-memberi-kesan-kepada-pelawat

Salah satu perkara yang semakin ditekankan dalam SEO hari ini adalah kelajuan ‘loading time‘ laman web dan blog itu sendiri.

Semakin laju sesebuah laman web dan blog kita, semakin tinggi ‘markah’ yang akan diberikan oleh sistem enjin carian kepada kita.

Teruskan membaca artikel ini »


Tutorial: Cara Memaparkan Imej Sendiri Sebagai Avatar Pada Bahagian Komen Blog

cara-tunjuk-muka-dalam-komen-blog

Bagi anda yang telah mula berblogging, mungkin anda pernah meninggalkan komen di blog rakan-rakan penulis blog lain dan mungkin anda tertanya-tanya kenapa ada dalam kalangan rakan-rakan lain, gambar mereka dipaparkan pada ruangan komen itu dan gambar anda tidak dipaparkan. Betul?

Hal ini terjadi kerana kebanyakkan blog berasaskan WordPress menggunakan sistem komen sedia ada yang didatangkan bersama-sama sistem WordPress itu sendiri.

Teruskan membaca artikel ini »


Mari Mengenal Jenis-Jenis Trafik Laman Web & Blog

jenis-jenis-trafik-laman-web-blog

Bagi anda yang telah memasang sistem Google Analytics pada laman web dan blog, mungkin anda tertanya-tanya apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan ‘direct traffic‘, ‘referral traffic‘, ‘campaign traffic‘ dan ‘organic traffic‘ bukan?

Google Analytics mengesan setiap pelawat yang datang ke laman web dan blog kita melalui ‘corong-corong’ tertentu menggunakan kaedah-kaedah tertentu yang telah ditetapkan.

Teruskan membaca artikel ini »