February, 2013 | Bina Blog Dot Com Sendiri

Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Sistem Blog WordPress

apa-yang-anda-perlu-tahu-mengenai-sistem-blog-wordpress

Nota editor: Artikel ini disumbangkan oleh saudara Hanif Menhad. Beliau adalah penulis di Blog Hanif Menhad dan kini bertugas di SMK Labis Segamat sebagai Guru Data Maklumat Sekolah selepas menamatkan pengajiannya di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains (Kimia).

***

Assalamualaikum dan hai.

Hari kita akan berkenalan dengan sistem WordPress. WordPress ialah sebuah Content Management System (CMS) yang terhasil dari PHP dan MySQL.

Teruskan membaca artikel ini »


7 Tips Memilih Web Hosting Terbaik Untuk Blog WordPress Anda

7-tips-memilih-web-hosting-terbaik-untuk-blog-wordpress-anda
Jika sebelum ini kita sudah mengetahui keperluan-keperluan asas sebuah blog, kali ini kita akan berbincang pula dengan lebih lanjut mengenai web hosting.

Seperti yang anda sedia maklum, web hosting akan bertindak sebagai ‘rumah’ di mana melaluinya, data-data laman web atau blog kita akan disimpan. Apabila kita menerima pelawat, pelayan (server) kita ini akan menyediakan kandungan tertentu kepada pelawat tersebut.

Teruskan membaca artikel ini »


3 Keperluan Asas Sistem Blog WordPress Yang Anda Wajib Ada

Bagi anda yang masih baru dalam dunia pengurusan dan pentadbiran blog berasaskan sistem WordPress, sudah tentu anda mahu mengetahui apakah keperluan asas sebuah blog WordPress bukan?

Baiklah, di dalam artikel kali ini, saya akan berkongsi dengan anda 3 Keperluan Asas Sistem Blog WordPress Yang Anda Wajib Ada sebelum mula memasang dan membina blog dot com anda sendiri.

Teruskan membaca artikel ini »


5 Kesilapan Besar Ketika Membeli Nama Domain Yang Perlu Anda Tahu

5-kesilapan-besar-ketika-membeli-nama-domain-yang-perlu-anda-tahu

Bagi seorang pemilik blog, sudah semestinya anda mahu membina jenama blog anda dengan baik agar mudah diingati oleh para pelawat yang datang.

Untuk membina jenama blog yang baik, sudah semestinya ia bermula daripada nama domain blog itu sendiri. Kerana, ianya merupakan keperluan asas yang wajib ada bagi sesebuah blog.

Teruskan membaca artikel ini »


5 Tips Memilih Syarikat Pendaftar Nama Domain Untuk Blog

5-tips-memilih-syarikat-pendaftar-nama-domain-untuk-blog

Bagi anda yang bercadang untuk memiliki blog sendiri, sudah semestinya anda memerlukan sebuah nama domain. Nama domain ini akan digunakan sebagai alamat kepada blog anda seperti www.BinaBlogDotComSendiri.com.

Sebelum bertindak membeli dan menyerahkan wang anda kepada syarikat pendaftar nama domain, berikut adalah 5 panduan yang perlu anda pertimbangkan sebelum membeli sesebuah nama domain yang ingin didaftarkan pada syarikat tersebut:
Teruskan membaca artikel ini »